Pages

Thursday, June 23, 2011

gua dan kenangan.

Sebut je pasal kenangan ni gua percaye la kalu gua tanyer kalian pun mesti berekar-ekar tanah kalian bagitau kan ( ngaku je la). Cakap pasal kenangan ni secara outomatiknya tanpa memikirkan soal masa hadapan serta orang sekeliling mesti kalian akan terbayangkan kenangan manis dan kenangan pahit. Gua berani kerat kuku la kalau korang tak terfikirkan sedemikian ( betul tak ).


Ooooyee.....sebut pasal kenangan ni, gua baru teringat tapi tak berapa nak ingat sangat lar samada tokoh tempatan atau tokoh oversea yang cakap yang pasti dia cakap macam ni la "Kehidupan kita pada hari ini tidak akan bermakna tanpa kenangan masa dulu" lebih kurang macam tu la dia cakap ( kalu salah gua peduli ape kan bukan ade tanyer dalam soalan peperiksaan pun kan ). Mesti kalian tertanya-tanyakan  aper motif gua buat entri yang sedemikian rupa kan, ala macam kita tengok bil lektrik tuh mesti kita nak tau berape caj bulan tersebut kan, kot-kot bil tak sampai 20RM, jadi tak yah bayar kan? sebab hari tuh kerajaan dah janji macam tuh dengan niat baik  ingin melatih kalian jimat cermat dalam penggunaan letrik walhal ingin pancing undi semata-mata, tapi tu dulu sekarang ni kerajaan dah tarik balik da, dia buat gitu dulu sebab dorang ingat kalian semua ni tak pandai nak jimat cermat guna lektrik punye ,so, dorang membuat ramalan selepas mencerap anak bulan dan mengira peratusan taik bintang yang gugur dalam sebulan serta tak lupa juga menggunakan khidmat bomoh no.ekor tempatan, bil eletrik kalian semua sah-sah akan melebihi 20RM setiap bulan tapi..tup...tup....lain plak citernye..kalian menyahut cabaran slogan MALAYSIA BOLEH!! yang sebelum ini hanya dianggap sebagai mentera sakti untuk mengubati kanak-kanak kencing malam  semata-mata dengan mengangap senario tersebut seperti pertandingan mengisi air ke dalam botol kicap cap kipas udang adilla.


Akhirnya kalian dengan rakusnya menggunakan strategi umat zaman batu dengan menjual semua perkakasan letrik dirumah dan menggunakan cara tradisional seperti menukar mesin blender kepada lesung beliung, lampu kepada pelita ayam kampung serta korang menonton wayang kulit untuk menggantikan telebisen di waktu lapang, maka hasilnya bil lektrik bulanan kalian tak mencecah takat 20RM pun, jadi periuk nasik mereka terganggu untuk seketika waktu dek kerna kalian  telah berjaya dengan jayanya menyahut cabaran tersebut dengan memenangi hadiah bil lektrik percuma setiap bulan .... jadi tarak masyuk la dorang bro.....maka di kesempatan ini gua nak buat pesanan ringkas kepada penganjur pertandingan "bil letrik free jika bawah 20", JANGAN GUNA PERKATAAN PERCUMA KERANA KAMI RAKYAT MALAYSIA SANGAT TERUJA MENDENGARNYA. Dengar khabar sekarang mereka dah naikkan takrif lektrik dan mengharamkan pertandingan tersebut supaya dapat menampung kerugian yang dialami.........Wallah...Hua'lam


Oppp....cukup-cukup.....jauh benor meleret nih....


Sebenarnya gua nak cakap kenangan masa pegi temuduga je sebenarnya tapi gua bercerita pasal bil lektrik plak sampai tak ingat korang ni dah lame tunggu ,ok.ok..sorry..citer ni pasal first time gua pegi interbiu tu orang putih cakap orang melayu cakap temuduga( bertemu dan menduga )...nak jadikan cerita maser temuduga tersebut dalam proses ( gua potong babak gua naik kuda ke sana )  ape punya ciplos la penemuduga tu ader ke  patut dia tanye soalan cepu mas lak selepas soalan-soalan sebelum ni gua jawab dengan tenang je macam iman penuh di dada gitu. Soalannya berbunyi macam ni lebih kurang :


PENEMUDUGA : Syabas!!...anda dapat menjawab semua soalan dengan baiknya, soalan paling
                             akhir..apakah kenangan manis dan pahit anda setakat jangka hayat anda untuk sekarang ni...


kedengaran agak kurang ajar di situ,"hati kecil gua berbisik" dengan penuh jitunya dan lebih selamba dari badak agaknya tanpa memikirkan tentang unsur kurang ajar tersebut dan soal periuk nasi serta tanpa segan silu gua jawab.


  GUA  : tiada yang pahit melainkan yang manis semata-mata . ( pendek tapi membawa tak  
              sampai seribu erti pun )


masa tuh penemuduga tu dah garu kepala beliau yang agak licin dah macam sejenis spesis tu dah gua tgk (gua tau korang mesti tau ape spesis tu)


kerana dek kesian melihat kerenah beliau yang blur semacam je gua pun explain la kenapa gua cakap gitu....( tarik nafas kejap )....Gua pun bercerita la kepada beliau..poomm..paammm...pommm..pammm....gua tanye beliau balik masa tuan kecik-kecik dulu penah tak tuan jatuh dari pokok, terpijak periuk yang  berapi atau seangkatan dengannya ( macam gua lak nk temuduga dia ).


Beliau sambil senyum nipis sambil menjawab 'mungkin' ( malu la kononnya ), gua cakap itu la kenangan manis bagi tuan kerana ianya akan menjadi berharga kepada tuan apabila kejadian tersebut telah lama diperam serta di jeruk seumpama petrolium dan berlian yang terjadi daripada bangkai-bangkai dinasour yang terbujur di dalam perut bumi. Hanya semasa dinasour mankat saje yang menjadi kenangan pahit tetapi apabila sudah lama ianya akan menjadi berlian atau mungkin akan diadaptasi sebagai cerita  penglipur lara seperti cerita Ice Age,Dinousouruss dan Spiderman.


Korang dapat related tak cerita pendek yang gua sampaikan tu dengan pengalaman manis (kalu tak bleh nak paham lagi sia-sia je gua tulis panjang-panjang ni ). Senang cerita macam ni la, jadi daripada cerita gua tadi dapatlah kita simpulan bahasakan bahawa setiap perkara yang terjadi pada masa dulu yang korang kategorikan sebagai kenangan pahit tu sebenarnya kenangan manis korang. ( tak paham lagi ker ) ok..ok...contohnya mase kecik dulu korang penah kena pukul oleh cikgu sebab tak buat kijer sekolah, mase tuh memang la jadi pahit sebab...malu dowwhh...kene pukul depan budak perempuan pulak  tu tapi sepuluh tahun kemudian cuba korang ingat balik tragedi tersebut....manis dude...betul tak?


( cer flashback).


Harap-harap korang dapat faham apa yang gua cuba sampaikan kerana gua dah letih nak explain lagi, sebenarnya dari tadi lagi gua cuba nak selitkan dan ketengahkan kenangan gua pada korang tapi....tup..tup... cerita bil lektrik dan dinasour jgak yang keluar, memang lari la kepala ( tajuk ) dengan badannya ( isi )... ni la orang 'muda' selalu cakap "plan lain tapi hasilnya lain".Mesti korang pelik mengapa gua kata orang muda yang cakap peribahasa ni dan bukannya orang tua macam selalu-selalu korang dengar sebelum ni kan?( start melalut lagi ) Jawapannya terletak pada perkataan 'plan' tu sendiri. Jangan terkejut dengan berkata HAH!! sambil mengankat kening lagi...sabar....sabar...ini kerana orang tua dulu-dulu tak guna pun perkataan 'plan' tu dorang guna perkataan lain seperti 'rangka' atau 'lakaran' sebab pada zaman mereka belum ada ahli pencipta bahasa negara  yang menerima hidayah untuk menggunakan perkataan 'plan' dalam bahasa seharian  mereka mungkin perkataan 'plan' kurang sesuai pada era pendekar  mereka dengan menggayakan keris dipinggan dan seluar singkat.


Jadi kesimpulannya, tak sempat la gua nak cerita pasal kenangan gua tu memandangkan keadaan bateri laptop gua tak mengizinkan untuk menyalurkan tenaganya ,memang kacau proses perkembangan otak betul la..baru je syok nak mengarang, memang la niat di hati nak pegi cas tapi baru teringat 7 jam setengah yang lepas member gua pinjam charger gua (alasan ),katanya wayar chargernye putus digigit tikus ( tu la slalu amal main laptop dalam longkang kumbahan ) dan dia kata charger gua mempunyai chemistry yang tinggi dengan laptopnya...nak tak nak gua kena bagi juga la sebab nak jaga hati bakal abang ipar ( adik dia cun bebb )....gua sambung lain kali yer.......

No comments:

Post a Comment