Pages

Saturday, June 25, 2011

Gua, silap faham dalam kenangan II

ok...ok...dah tak melalut dah....kita terus melayan sambungan.........Gua, silap faham dalam kenangan I...




Pepatah ada menyatakan 'nak seribu daya tak nak seribu dalih' gua memegang erat pepatah tersebut sambil berfikir cara supaya dia mendongakkan kepalanya, dan masa yang di tunggu-tunggu sudah tiba semasa dia berjalan melintasi gua dengan stylonya gua menyarung beg sekolah dengan tangkas seperti penyelam yang mahu menyarung tangki oksigen mereka. Matlamat gua berbuat demikian supaya dia mendongakkan kepalanya, seperti 'pucuk dicipta ulam mendatang' akhirnya dia mendongakkan kepalanya lantas melihat kearah gua sebelum mengalihkan pandangannya terhadap dua loceng yang berbunyi dengan nyaringnya tergantung pada beg gua. Dalam hati dah mula berbisik "mujur ko berbunyi wahai loceng, tak sia-sia aku galas beg laju-laju" loceng tu memang macam tu kalu buat pergerakan yang perlahan ia susah nk bunyi sebab abang gua cakap loceng tuh orang pakaikan kat harimau untuk memastian harimau selalu berlari dengan laju dan kalu harimau lari laju baru ia berbunyi. Gua dengar macam tak masuk akal tapi gua kena percaya jgak sebab dia abang gua lagipun loceng tuh dia yang bagi sebab dia cakap lembu takut bunyi loceng tuh sebab dia ingatkan harimau nak datang.

Oleh kerana gua ni jenis tak boleh berjalan depan perempuan gua perlahankan langkah dan membiarkan dia berjalan di hadapan. Tetapi gua dapat merasakan dia juga memperlahankan langkahnya seperti ingin berjalan beriringan dengan gua. Seperti yang gua sangkakan tak sampai tiga langkah gua berjalan dia berada betul-betul di sisi gua dan kelihatan dia ingin memberitahu sesuatu kepada gua tetapi macam malu-malu kucing plak, "adakah dia nk cakap dia suka gua", bisik nakal hati gua lagi.  


Tiba-tiba tanpa diduga sewaktu menghampiri pokok bunga raya sebagai bunga kebangsaan negara di persimpangan jalan di hadapan.... dia mula bersuara......


'awk....tadi sy nampak  pintu sangkar terbuka nanti burung keluar'


tapi gua tak dapat tangkap lagi aper maksud dia, oleh kerna ingin melayan sapaan dia dengan hati terbuka wat-wat faham je sambil membidas....


"Oooo....biar dia keluar la awk, sape sruh tak tutup pintu sangkar"...( gua ingat kot-kot ader kaitan dengan burung yang landing atas pagar tadi )...."ni mesti kes pak bun ( tukang kebun ) tak ingat nak tutup pintu mase bagi sarapan kat burung tu la tuh",'tambah gua'.......(lalu di ikuti soalan cepu mas).."masa bila awk tgk sangkar tu terbuka?"


dia tergaman seketika seperti orang hendak membalas mesej awek tetapi ketandusan idea sambil mukanya memandang kearah bertentangan dengan gua......dalam hati kecil gua dah berbisik ayat-ayat poyo berbunyi 'hebat jugak ayat gua sampaikan budak ni tergamak macam kena kejutan eletrik'.....

Gua lihat dia senyum semacam seperti ader makna tersurat dan tersirat je...."syok kat gua ke ape",lagi hati kecil berkata-kata..

Dengan tanpa sebarang petanda, tiba-tiba ditakdirkan pada waktu tu ade angin yang meniup dengan kelajuan sederhana kuat dari arah hadapan, ketika itu budak perempuan tuh dengan spontannya berlari ke arah blok yang berdekatan untuk menyelamatkan diri dan ketrampilannya. Secara tanpa disedari gua terasa nyaman je dalam seluar...seakan-akan ditiup dengan angin simpulan bahasaa.....sambil terpinga-pinga mencari puncanya........Iman gua tergugat apabila memandang kebawah, dan alangkah terkejut beruangnya apabila mendapati zip seluar gua tidak di uruskan dengan baiknya dan permandangan tersebut dicemari dengan unsur 18 SG....

Watak macho yang gua pertahankan dari awal tadi hanya la sia-sia dan gua biarkannya ia hanyut bersama angin yang berlalu setelah retak kerana mendapat pukulan maut yang sedemikian rupa. Gua dengan pantas sambil penuh berhati-hati menarik zip seluar ke atas sambil berlari untuk ke kelas dengan membuat muka tidak bersalah seperti Peter Parker yang terkentut semasa makan malam bersama aweknya.....

Semasa berada di dalam kelas, gua cuba review serta tayang balik dialog perbualan antara gua dengan budak perempuan tadi dengan menitikberatkan dari sudut isi tersirat dan tersurat serta di kaitkan dengan perkara yang menimpa gua seketika tadi...di situ lar gua mendapat satu ilham bercampur perasaan terkejut beruk dan tergeliat cipan untuk ke sekaliannya sambil tangan cuba mematahkan pensil tetapi membatalkan niat tersebut kerana ianya pensil itu milik member sebelah gua.....

Daripada hasil proses review perbualan pendek gua dengan budak perempuan tadi dapat la gua simpulan bahawa budak perempuan tadi telah cuba sedaya upaya untuk memberitahu bahawa zip seluar gua terbuka rupanya.....tapi dia gunakan bahasa kiasan serta bahasa badan yang sukar difahami oleh kanak-kanak sebaya gua ,mungkin kerna gua dop syok sorang-sorang gua xleh nk tangkap apa mesej dia......fakrul betul....memang dia prasan dari permulan cerita lagi lar...tapi gua je yang tak de perasan..patut lar dia macam malu-malu jer nak tak nak tengok kat gua......cuba menjaga pandangan mata daripada membuat dosa rupanya........

Mujur la mase tragedi tuh orang tak ramai lagi, jadi gua selamat untuk tempoh 24 Jam...ni la untung pegi awal ke sekolah tapi tak de gunanya jugak sebab sifat buruk gua yang selalu mengidamkan nama kat kelas tu menyebabkan memakan diri sendiri dan hajat gua selama ini untuk dapat nama dalam kelas termakbul tetapi dengan cara yang lain. Ini kerna budak perempuan tuh memang terkenal dengan sikap mazmumah yang suka bergosip...Untuk hari tersebut gua masih selamat tetapi pada keesokan hari hampir semua budak kelas gua tahu...terpahat nama gua dalam hidup mereka......malu beb tak tau mane nak letak muka.....macam nak operate muka tukar jadi Aeron Aziz je...

Semasa perjalanan balik dari sekolah pada keesokan harinya itu, gua cuba munasabah diri untuk memperbaiki kesilapan gua tanpa memikirkan soal lembu yang riang-ria memanggil nama gua semasa melalui kampung mereka. Bermula daripada hari tersebut gua telah buat keputusan untuk datang ke kelas pada hari seterusnya dengan tidak lagi tergopoh gapah dan selalu cool je untuk memastikan tiada kecacatan berlaku dalam setiap aksi gua dan bagi memperingati hari yang bersejarah tersebut gua telah mencipta satu slogan yang sekarang giat diguna pakai oleh masyarakat kita pada hari ini iaitu....

BIAR LAMBAT ASAL SELAMAT 

perrgghh,....memang gempak lar tragedi tu, memang menjadi kenangan manis masa sekolah la.....(harap-harap budak-budak tu dah tak ingat crita ni da sekarang ).....


=================================TAMAT===============================

No comments:

Post a Comment